Vijf tips om een jetlag te voorkomen

Jetlag tips vliegtuig vliegreis

Eenieder die regelmatig met het vliegtuig reist naar bestemmingen met een andere tijdzone kent het fenomeen: een jetlag. Je bent moe, voelt je gedesoriënteerd, kunt je slecht concentreren en ook je motivatie om iets te ondernemen is ver te zoeken. Je slaapritme is verstoord, je vergeet alles, en om eerlijke te zijn, je bent ook niet de allerleukste reisgenoot. Ook met je fysieke gestel lijkt van alles mis: een droge huid, last van je voeten, je handen, een gebrek aan eetlust en andere algehele malaise. Tja.

Een jetlag, wat is het?

Om het kort te zeggen: een jetlag is een verstoring van je dag- en nachtritme. Het komt doordat je één of meerdere tijdzones hebt doorkruist. De term “jetlag” is een verzamelnaam voor alle mentale en fysieke krachten die je door zo’n reis ondervindt. Je biologische klok is ontregeld en het duurt een tijdje voordat dit weer op orde is. Je zult vooral last hebben van een jetlag wanneer je naar het oosten reist. Inderdaad, naar Azië dus. Niet getreurd, want een jetlag gaat vanzelf weer over. Als vuistregel kun je ervan uitgaan dat je biologische klok net zoveel dagen nodig heeft om zich te herstellen als het aantal uren tijdsverschil. Dus toen wij van Beijing terug naar Nederland vlogen, hadden we zes dagen nodig om weer bij te komen, want er was een tijdsverschil van zes uur.

Jetlag voorkomen: vijf tips

Zoals ik eerder al schreef, een jetlag gaat vanzelf weer over. Wel kun je een aantal dingen doen om de jetlag te verminderen en ervoor te zorgen dat je biologische klok zich sneller aanpast:

  1. Probeer van tevoren je slaaptijden al enigszins af te stemmen op de slaaptijden van je reisbestemming. Dat is natuurlijk lastiger bij een een groot tijdverschil dan bij een klein tijdverschil. Maar vergeet niet: alle kleine beetjes helpen.
  2. Als je op je bestemming bent aangekomen, probeer dan zo veel mogelijk het dagritme van die plek over te nemen. Waarschijnlijk ben je hartstikke moe en wil je graag slapen, maar probeer dat uit te stellen en ga pas slapen op een redelijk normale bedtijd.
  3. Je biologische klok past zich ook sneller aan als je overdag beweegt en het eetritme van je vakantiebestemming volgt. Dus ’s ochtends een rondje hardlopen, en gewoon ontbijten, lunchen en dineren.
  4. Buiten zijn! Zonlicht is sowieso al iets wat een mensch goed doet (denk: vitamine D), maar het helpt ook nog eens om je normale ritme weer op te pakken.
  5. Een ander advies dat vaak gegeven wordt is het innemen van melatonine. Hierdoor ga je je minder vermoeid voelen.

Meer lezen? Mijn tips heb ik gebaseerd op de resultaten van het vakantie-onderzoek van Jessica de Bloom en op dit handige artikel van de Volkskrant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Goto Top