Rondreis Mongolië: tien dagen in de steppe

rondreis Mongolië steppe ger gertent natuur ontspannen wandelen klimmen meer vulkaan djengis khan

Het prachtige landschap van Mongolië bewonderen, dat was het hoofddoel van onze reis met de Trans-Siberië Express. Om dat tot een goed einde te brengen hebben we samen met Tiara Tours een reisprogramma samengesteld, waarna we met chauffeur en gids van een lokale touroperator op pad konden gaan. Onze Lonely Planet Mongolia ontbrak natuurlijk ook niet! Dit is wat we van dag tot dag hebben gedaan tijdens onze rondreis Mongolië:

• Dag 1: Een vroege aankomst in de hoofdstad Ulaanbataar. Vanuit daar gingen we meteen door naar Terelj National Park. Dit is een van de meest toeristische natuurparken van Mongolië, omdat het niet zo ver van de hoofdstad af is. Voordat we er echter waren hebben we eerst nog even een tussenstop gemaakt bij het megalomane zilverkleurige beeld van Djengis Khan. Leuk weetje: dat beeld kan beklommen worden. Je komt dan vanuit het kruis van Djengis weeer naar buiten. Ten slotte zijn we allemaal een soort van kinderen van Djengis Khan.
Op bezoek bij Djengis Khan
Terelj National Park
  • Dag 2: Nog in Terelj National Park. Pieter is in zijn eentje bergtoppen gaan beklimmen, zonder gps, zonder kaart, zonder al te veel eten, en, inderdaad, verdwaald geraakt. Hij moest door een Mongoliër op een motor worden teruggebracht. Ik heb een wandeling van tien kilometer gemaakt door een aantal valleien, met als tussenstop de rotsformatie “Turtle Rock” en een boeddhistisch klooster.
Eindpunt van de wandeling
  • Dag 3: In de ochtend zijn we weer teruggegaan naar Ulaanbataar, waar we de rest van de dag hebben doorgebracht. We hebben o.a. een kijkje genomen op het Sukhbataar Square, in het Nationaal Historisch Museum, het Gandan Khiid-klooster, een fabriek waar ze gertenten maakten en het paleis van de laatste Mongoolse koning, de Bogd Khan. In de avond zijn we gaan kijken naar een show met traditionele Mongoolse zang en dans.
Midden in Ulaanbataar
  • Dag 4: Op de vierde dag zijn we gestart met onze zevendaagse rondreis, de zogenaamde “Groene Route”. We reden per dag zo’n tweehonderd tot driehonderd kilometer. De stop van de eerste dag was de oude hoofdstad Kharkhorin (waarover later meer!) en het naastgelegen klooster Erdene Zuu.
  • Dag 5: Nadat de asfaltweg ophield zijn we over zandpaden doorgereden tot we bijna bij Tsagaan Therkiin Nuur, het “Grote Witte Meer” waren. Daar hebben we twee nachten gelogeerd bij een nomadenfamilie. Dat betekende: geen douche, geen wc, maar een gat met twee planken erop, en van alles eten wat gemaakt was van jakmelk.
Jaks melken bij de nomadenfamilie
  • Dag 6: Vanuit het kamp van de nomadenfamilie hebben we zo’n acht kilometer gewandeld naar het Grote Witte Meer. Daarna zijn we verder gegaan naar de vulkaankrater Korgoo Khan. Op de terugweg van deze wandeling (we waren al bijna weer “thuis”) zijn mijn wandelschoenen gesneuveld dus daar moest ik wel wat traantjes om laten.
Het Grote Witte Meer
  • Dag 7: Met honderd kilometer per uur scheuren over zandweggetjes, om uiteindelijk aan te komen bij de hotsprings van Tsenkher. Daar dacht ik even lekker te gaan douchen, maar het warme water kwam natuurlijk uit de heetwaterbronnen en rook dus naar zwavel oftewel de lucht van rotte eieren, dus of ik daar erg van ben opgefrist… mwah. Het was was heerlijk om na het diner in de afkoelende avond te ontspannen in de hottubs die hier voor de bezoekers van het gerkamp waren aangelegd.
Relaxen in de hotsprings
  • Dag 8: Via de zogenaamde “mini-Gobi”, een lange strook zand, hebben we onze rondreis in Mongolië vervolgd. We zijn daar natuurlijk even uitgestapt (om te plassen achter een houten huisje, enige mogelijke plek… en om te lunchen, Koreaans dit keer). Pieter heeft er op een kameel gereden. Ik ben niet zo van het op dieren zitten, al helemaal niet als de dieren in kwestie een enorme ring door hun neus hebben. We eindigden de dag bij Khögnö Khan Uul, een natuurpark met prachtige rotsen. Onze tenten lagen tussen een aantal van die rotsen in en ik vond het daar echt prachtig. Khögnö Khan spreek je trouwens ongeveer uit als “huhnuhhaan”. Wat ik wel jammer vond was dat we pas eind van de middag daar aankwamen, toen het heel heet was, en daardoor niet echt de mooie omgeving hebben kunnen verkennen. Gelukkig konden we het wel bewonderen. In de avond heb ik er voor het eerst (!!) de melkweg gezien.
Tentenkamp bij huhnuhhaan
De mini-woestijn
  • Dag 9: Alweer de laatste dag van onze rondreis Mongolië. We stopten bij Khustai National Park, het natuurgebied dat bekend staat om de Przswalskipaarden. Deze aardappelhoofdpaarden hebben we natuurlijk ook even gespot hoor… echt paarden met een chromosoompje teveel.
  • Dag 10: Emotioneel afscheid nemen van gids en chauffeur, want we waren weer in Ulaanbataar. Eerlijk gezegd hebben we daar niet veel meer gedaan dan zoeken naar wat leuke souvenirs, slapen in onze hotelkamer en eten bij een veganistisch restaurant, omdat we het vleesrijke Mongoolse dieet toch best een beetje heftig vonden. De volgende dag, al heel vroeg, werden we op de trein gezet om te vertrekken richting… China!